torsdag 11 december 2008

Kadir Meral


Kadir Meral är gymnasielärare men utöver läraryrket uppträder han som standup komiker och föreläser om jämställdhet och integrationsfrågor.












Så här beskriver Kadir Meral sig själv:

Mitt första steg till humor började med en skolpjäs när jag gick i andra klass. Ironiskt nog spelade jag en tapper turkiskt soldat som kämpade mot kurdiska upprorsmän. Lagom lättsam roll. Efter den lyckade rollen spelade jag varje år i den årliga skolpjäsen.

Min teaterverksamhet fortsatte även i det nya landet. Jag spelade teater aktivt i en amatörteaterförening. Ganska tidigt, redan under gymnasietiden började mitt intresse för stand up. Släng dig i brunnen med Babbe Larsson, Adde Malmberg, Thomas Oredsson, Ali Husseyin mfl. blev en inspirationskälla för mig. Vid varje skolavslutning uppträdde jag för hela skolan i aulan och någon gång även på pubar i Uppsala som rookie.

Dels på grund av mina universitetsstudier och dels på grund av att mina språkkunskaper inte räckte till för att föra min stand up till nästa nivå, lade jag det på hyllan. Men jag följde stand upens utveckling i landet med stort intresse och besökte ståuppares uppträdande så fort tillfälle erbjöds.

Sedan våren 2005 har jag återupptagit min stand up. Jag känner att jag utvecklas för varje säsong och njuter av att stå på scen.